-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10262 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

كسي كه قبلاً وسيله نقليهاي داشته و آن را به مبلغي فروخته و مبلغي روي آن گذاشته و براي خريد پيكان ثبت نام كرده و مبلغي كه اضافه شده، تماماً وام بوده كه به اقساط پرداخت شده و هنوز پيكان تحويل نگرديده است، وضيعيت خمس اين پولها چگونه است؟

وسيله نقليه را تا وقتي كه لازم داشته باشيد، از مؤونه محسوب ميشود، اما وقتي آنرا فروختيد، به فتواي امام(ره) و آيت الله فاضل چون به پول تبديل شده و از مؤونه خارج شده است، بايد فوراً خمس آن را بپردازيد، ولي به فعواي اكثر مراجع بعد از روش تا يك سال اگر آن را به مؤونه تبديل نكرديد، خمس خواهد داشت.

اگر تبديل به مؤونه كرديد، يعني ماشين خريديد، خمس نخواهد داشت و مبلغي را كه قرض كردهايد تا ثبت نام كنيد، چون قسطهاي آن پرداخت شده است، بايد خمس آن را بپردازيد. بنابراين تا اين جا تمامي پول اعم از پول فروش ماشين قبلي و پول قرض گرفته شده خمس دارد، ولي به فتواي بعضي از مراجع كسي براي تهيه لوازم زندگي چارهاي ندارد به جز اين كه كم كم پول جمع كند تا ماشين دار يا خانه دار شود، خمس بر او تعلق نميگيرد.

بنابراين به فتواي آيت الله فاضل به مبلغي كه ماشين را فروختهايد، اگر قبلاً مخمس نبوده، بايد بعد از فروش فوراً خمس آن را بدهيد. بنابراين مبلغ 1/800/000 توماني كه قيمت ماشين قبلي بوده، بايد تخميس شود،(1) اما مبلغ 700/000 تومان خمس ندارد.(2)

پينوشتها:

1 - آيت الله فاضل لنكراني، جامع المسائل، ج1، ص 183.

همان، ص 193.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.